Nederland één grote landingsbaan?

Een prachtige dag in september van het vorige jaar. Ideaal wandelweer en mijn vrouw en ik besluiten een van de laatste etappes van het Groene Hartpad te lopen. We pakken de route in Hillegersberg even ten noorden van Rotterdam op en lopen langzaam de natuur in richting Delfland. We genieten. Vlak voor station Berkel en Rodenrijs ploffen we in de groene omgeving op een bankje om onze lunch op te peuzelen. We zijn ongeveer halverwege de wandeling naar Schipluiden. En dan opeens een enorme herrie alsof er een hele kudde motoren van club Satudarah nadert. Toch komt het intense lawaai uit de lucht: een paar honderd meter boven ons hoofd stijgt een vliegtuig van het nabij gelegen Rotterdam-The Hague Airport op. We strekken onze nekken. “De passagiers kunnen gewoon zien wat ons broodbeleg is”, zegt mijn vrouw nuchter.

Ik moest daaraan terugdenken nu er zo’n enorme discussie aan het ontstaan is over het nieuwe vliegveld Lelystad dat begin 2019 open moet gaan om Schiphol te ontlasten. Het duurde even, maar in het gebied in de achtertuin van Lelystad (zeg van Friesland tot aan Gelderland) begint langzaam het verzet. Wat gaat dat betekenen voor de bewoners in dit gebied, de toekomstige bewoners van nieuwbouwwijken in aanleg en de al bestaande natuurgebieden in Overijssel en op De Veluwe? Heb je straks een huisje gehuurd in een rustgebied en komen vliegtuigen onderweg naar Alanya je midden in de nacht wekken? En dan nog één en nog één?

1-P1020200Wat dan niet meewerkt als de overheid voor de zoveelste keer zich onbetrouwbaar toont. Vliegtuigen vanuit Schiphol hebben nu nog het recht hoog te vliegen, maar vliegtuigen vanaf Lelystad moeten veel lager vliegen. Kilometerslang op niet meer dan 1800 meter hoogte. Volgens het vorige kabinet (PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma) allemaal binnen milieunormen en de wet. Actiegroep Hoogoverijssel toonde in een uitzending van EenVandaag van 17 oktober echter aan dat dit helemaal niet kan zonder een enorme herrie te veroorzaken boven het vlieggebied. Tegelijkertijd lees je berichten over uitbreiding van vliegveld Maastricht en klachten van bewoners in de buurt van Rotterdam-The Hague Airport. Wordt het niet heel druk in de lucht?

Nu zal ik mij niet voordoen dat ik vromer ben dan de paus. Ik heb zowel binnen als buiten Europa regelmatig vliegreizen gemaakt. De foto in deze blog maakte ik vlak voor de start van onze terugreis Beijng-Amsterdam in 2014. De CO2-uitstoot van vliegtuigen is echter erg schadelijk voor het milieu en er is geen techniek om dat in deze eeuw nog te veranderen. Daarom was ik wel blij met het bericht dat treinmaatschappijen het spoor willen laten concurreren met vliegen. Het slaat natuurlijk nergens op dat treinreizen naar Europese hoofdsteden nu nog veel duurder zijn dan vliegreizen (“voor 19 euro naar Innsbruck….”, aldus een radiospot van Transavia), terwijl treinen tien keer minder uitstoot veroorzaken. Inmiddels lijkt dankzij de stem van de ChristenUnie de opening van vliegveld Lelystad in ieder geval een jaar vertraging op te lopen. Willen we echt dat er uiteindelijk 45.000 vluchten per jaar met negen miljoen reizigers van Lelystad vertrekken? Is er nog tijd voor bezinning en nieuw objectief onderzoek? Laten we van Nederland alstublieft niet één grote landingsbaan maken.