Het evangelie van Gerry McGovern

Het is al weer een paar weken geleden, maar ik denk nog regelmatig terug aan dat prachtige congres van Entopic voor webredacteuren en marketeers. Vooral Gerry McGovern maakte op mij en mijn collega een enorme indruk. Een prachtige spreker die de circa 500 aanwezigen een spiegel voor hield. Terwijl webredacteuren dagelijks hun eigen bedrijfswebsite met steeds meer informatie vullen, zegt McGovern heel stellig: cut the content!  Hij gaf het voorbeeld van het Zweedse bedrijf Telenor dat 87% content schrapte. En opeens konden klanten die informatie vinden die zij nodig hebben in plaats van maar steeds te moeten doorklikken. Klanten zien door bomen het bos niet meer. Organisaties krijgen in de termen van McGovern een “long tail”. Vergeef me de Engelse termen, maar het is even niet anders. Hetzelfde geldt voor de hoofdmissies van een organisatie (the big tasks). McGovern toonde aan dat bedrijven soms maar een kwart van de tijd steken in de hoofdmissie. Driekwart van de tijd wordt besteed aan de “tiny tasks”. Het was voor de aanwezigen zeer herkenbaar. En op onze heisessie van onze eigen afdeling internet, communicatie en marketing hebben we het hier uitgebreid over gehad.

Het lijkt heel simpel, maar Gerry McGovern raakte een gevoelige snaar bij de aanwezigen. Veel organisaties richten hun website zo in dat het handig werken is voor de eigen werknemers. Maar ook voor de klant? Nee, vaak niet. Dus, zei McGovern, “het gaat niet om het succes van de organisatie, maar om het succes van de klant.” Het congres dat op twitter #webred12 meekreeg had nog veel meer goede sprekers op het programma staan. En je kon naar heel veel deelsessies waar nuttige informatie werd gedeeld over websites, bloggen en het steeds belangrijker wordende belang van beeld en video. En ik ben wel eens op bijeenkomsten geweest waar je na een paar uur dacht: mag ik aub naar huis? Maar dat was hier dus niet het geval.  Al waren het soms lange toespraken, we hebben ons geen moment verveeld. Dus alle complimenten aan de organisatoren van deze dag. Mijn collega en ik waren op het werk zo enthousiast dat we nu al besloten hebben volgend jaar met het hele team te gaan.

En hopelijk is er dan ook weer die taalvirtuoos Wim Daniëls die – echt waar! – gewoon veertig minuten kon bomen over de komma. Hij deed dat met veel humor, zodat de dag ook nog eens met een lach kon worden afgesloten. En nu het evangelie van Gerry McGovern maar eens in de praktijk brengen!

Reacties

  1. De volgende keer zijn we er bij Jan.